Seit dem Beginn des 19. Jahrhunderts fand der Schulunterricht in Ergenzingen statt. Er war vierklassig und hatte 1835 260 Kinder. Diese wurden in jeweils einem Klassenzimmer in 2 verschiedenen Gebäuden unterrichtet. Laut einer einfachen Skizze, einem sog. Okularriss (gezeichnet wie gesehen) von Ergenzingen aus der Zeit um 1800 handelte es sich erstens ums damalige Rathaus ab 1811, dem heutigen Gebäude Utta-Eberstein-Str. 18 und zweitens ums nur ca. 100 m zur Kirche hin gelegenen seinerzeitigen Mesnerhaus ab 1774. Das Gebäude wurde 1861 abgebrochen. Es stand rechts neben dem Haus in dem derzeit die Küche sowie die sanitären Einrichtungen des Adolph-Kolping-Saales und die Bücherei untergebracht sind. In jeweils einem Raum wurde zusammen je 2 Klassen unterrichtet.
Auf Druck des Oberamt Rottenburg musste ein neues Schulgebäude errichtet werden. Es ist das 3-geschossige Gebäude am nördlichen Ortsrand an der ehem. Bronnengasse, der heutigen Auberlinstraße 24. Die neue Schule wurde am 18.6.1839 eingeweiht. Es standen nun vier Klassenzimmer zur Verfügung. Bis in die 1850er Jahre schwankte die Schülerzahl zwischen 150 und 180 Kinder. Ab Mitte des 19. Jahrhunderts reduzierte sich die Einwohnerzahl durch Auswanderungen z. B. nach Amerika erheblich. Dies hatte auch Auswirkungen auf den Schulbetrieb. Die verminderte Kinderzahl brachte eine Reduzierung auf 3 Klassen mit sich. Bis Anfang des 20. Jahrhunderts wurden die Klassen auf sieben aufgestockt. Im Jahr 1928 wurde das achte Schuljahr eingeführt. Es wurden immer noch mehrere Klassen im selben Zimmer unterrichtet. 1945 musste das Schulgebäude für 1/4 Jahr geschlossen werden, denn es wurde beim Einmarsch der französischen Truppen, am 18.4.1945, erheblich in Mitleidenschaft gezogen.
Bis 1961 diente das Gebäude an der Auberlinstraße als Schulhaus. Im Neubaugebiet „Ellenbühl“ wurde in jenem Jahr das neue Schulhaus bezogen, die ständig steigende Schülerzahl, 1975 gab es bereits 15 Klassen (8 Grund- und 7 Hauptschulklassen). Dies brachte das Gebäude an seine oberste Belastungsgrenze. Ein Schulhausneubau musste geplant werden. Am östlichen Ortsrand entstand die neue Hauptschule, die ehemalige Grund- und Hauptschule, an der Königsberger Straße gelegen, wird seither als Grundschule genutzt.
Am 9.10.1980 wurde das Schulgebäude an der Kornstraße seiner Bestimmung übergeben. Die Nachbarschaftsschule für Wolfenhausen, Remmingsheim, Nellingsheim, Baisingen, Eckenweiler und Ergenzingen hat die Summe von 3,1 Millionen DM gekostet. Heute werden die GS-Kinder aus Eckenweiler und Ergenzingen, in der Hauptschule neben den og., auch solche aus Hailfingen, Seebronn und vereinzelt aus Bondorf und Weitingen unterrichtet.
Details
Geschrieben von Helmut Schäfer
Königsberger Strasse 50
72108 Rottenburg
Tel: 07457 - 9 46 79 93
E-Mail schreiben
Schulleitung:
Rektorin: Corina Schulakovsky
Konrektorin: Alexandra Wirtz
© 2025 | Ergenzinger Grundschule Rechtliche Hinweise | Datenschutz | Barrierefreiheit | Impressum
Königsberger Strasse 50
72108 Rottenburg
Tel: 07457 - 9 46 79 93
E-Mail schreiben
Schulleitung:
Rektorin: Corina Schulakovsky
Konrektorin: Alexandra Wirtz
© 2025 | Ergenzinger Grundschule
Grundschule Ergenzingen Erklärung zur Barrierefreiheit
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to